Tokig häst!

Delizia var helt tokig när jag longerade henne, energi saknar hon i alla fall inte! Men det är en utav hennes egenskaper jag älskar, hon är alltid full av energi och glädje. Det smittar av sig!

Hittade Ladys gamla tömkörningsgjord som jag testade på Delizia, det fanns ju 0,001% att den skulle passa. Den var ALLDELES för liten, nådde knappt halvvägs. Så det är något som ska införskaffas framöver. Tömkörning är ju ett jättebra sätt att träna hästarna på om man kan det!
Hittade en billig tömkörningsgjord från Hansbo på horsemeup.se för bara 520kr.
Update: såg nu att tömkörningsgjorden var i neopren, hurvida det är bra eller inte låter jag vara osagt!

Kommentarer
» Chokladpojken!

Riktiga lädertömmar av bra kvalité är en enormt bra investering! Gärna i samma tjocklek som ett par vanliga tyglar.
Jag föredrar själv att ha tömmarna i högsta ringarna, då det ger en effekt som liknar mer som när man rider.

Någonting jag lärt mig av alla år på hästryggen så är det att man ska få hästen att:

-Kunna göra halt och komma fram i skritt på kommando från tömposition

-Kunna komma fram i trav och sakta av till skritt

-Kunna grundläggande höger och vänster på kommando från tömposition

Detta kommer underlätta enormt under tävlingsperioder då man behöver mer kontroll över hästen.

Med otroligt vänliga hälsingar,

Chokladpojken :D

Svar: Åh vad bra, dom tipsen ska jag ta med mig och tänka på! :)
Natalie Ekroth

2013-01-14 22:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback