Bra ridövning

Ni som har hängt med från början vet vid det här laget att jag är ett fan av olika varianter av övergångar mellan skolorna. En jättebra ridövning som Carina Oddsberg introducerade för mig som "Lussan-övningen" är en favorit i min skolsamling. Den stämmer verkligen av att man har koll på hästen och har den i "en del" och inte fram som en del och bak som en annan. Det kräver verkligen att hästen är lösgjord och mellan hand och skänkel för att den ska bli perfekt.
 
Man börjar med att rida in i en diagonal sluta och på mitten, eller vart man nu vill, lägger man en volt åt fel håll. Dvs i den andra riktingen mot vad man gör slutan i. Det är här det kan bli problem om man inte har hästen för hjälperna, ett problem jag kan få i den här övningen ibland är att bogarna glider ut och det känner man verkligen på en gång just här. Så den är som sagt superbra för att checka av att man har koll på grejerna och har man inte det är den ett bra hjälpmedel för att komma dit. Efter volten fortsätter man i sluta på diagnalen igen, i samma riktning som man började slutan i.
 
 
 
 
 
Jag saknar den konstnärliga ådran men tror att ni förstår ändå

Kommentarer
» Tilda Edin

Hejsan! Underbar blogg!
Allt väl med dig?

btw om du känner för en bloglovinbyte ställer jag gärna upp. Jag vill inte värka desperat. Om du inte vill så bara strunta i det :)

2013-02-10 01:43:39
URL: http://tildazblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback