Benlindor

Använder du alltid benlindor/skydd när du rider? Jag har lite svårt att veta hur jag ska Linda och vad jag ska ha för lindor. Hur gör du?
Grym blogg!
 

Jag använder alltid benlindor eller skydd när jag rider, främst för att ge stöd och förhindra skador. Men med som allt annat i hästvärlden är även det här med lindor en djungel. Det finns många olika varianter,´som fleecelindor, elastiska lindor osv. Jag själv rider alltid med fleeceindor när jag lindar eftersom att det finns stor risk att det blir för hårt med elastiska lindor. Rider du med elastiska benlindor är det ett måste att ha paddar under, annars gör lindningen mer skada än nytta. Det är inte så viktigt att ha paddar under fleecelindor men det kan vara bra för att jämna ut trycket.
 
När du lindar ska du linda bakåt för att minska risken för att hästen trasslar in sig i lindan om den skulle släppa. Linda med ett jämt tryck över hela benet och försök linda med samma tryck över alla ben.
 
När jag köper lindor är det viktigt hur bra spännet är, jag vet inte hur många lindor jag vart tvungen att slänga för att kardborren släpper. Därför handlar jag nu för tiden mest märken jag vet sitter. De bästa lindorna är i dagsläget utan tvekan Mias, bra kvalitet och med spännen som sitter som berg.
 
Det här är såklart bara mina åsikter och vad jag har fått lära mig, har någon av er fått lära er något annat? Skulle vara kul att höra hur ni gör.
 
Ett par Mias benlindor kostar 159kr HÄR
 
 

Kommentarer
» Anonym

Jag gör som du och lindar med fleece!:)

Svar: Vad skönt, då är jag inte ensam! :)
Natalie Ekroth

2013-02-12 15:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback